LÜBBENAU i LEHDE CZĘŚĆ 3

URG urg, leżący dalej na wschód i trudniej dostępny, jest chyba najbardziej rozległą ioską w Europie – 600 gospodarstw rolnych i 200 domów mieszkalnych ozrzuconych jest na obszarze 52 km2. Do wioski dostać się można autobusem Lübben (# 700 do Cottbus), wysiada się na przystanku „Burg Bleske”. Z Cottbus edzie się autobusem #47 (kierunek „Schmolzen”) lub #46 (kierunek „Burg”) wysiada się w „Burg Bleske”. Trzeba uważać, aby nie przegapić przystanku „Burg leske”, bo inaczej ma się spory kawał do przejścia. Największe wrażenie robi widok ioskt z Bismarckturm (wieża Bismarcka), z której oprócz Burga widać okoliczne asy wraz z 300 strumieniami i przerzuconymi przez nie mostkami. Do wieży należy ść w kierunku portu na Spreestr., przejść przez most i dalej iść prosto według znakowania szlaku przez 1 km (wt.-pt. 10.00-17.00, sb. 10.00-19.00, nd.

– 10.00- 18.00, 2 DM, dzieci 1DM). Biuro turystyczne, Am hafen 1 (035603/417) iiajduje się na prawo, przed mostem. Posiada ono spis wolnych pokoi. Na wycieczki ondolą wybrać się można z portu (tuż przed mostem) na Str. Zum Kahnhafen 51 r 278). Wycieczki łodzią zaczynają się po 10.00 i kosztują około 4 DM za godzinę, weiradhaus Schmidt przy Bahnhofstr. 17 (»376) wypożycza rowery za 8 DM za zień. Miejscowe schronisko młodzieżowe znajduje się przy Jugendherbergersweg 8 ’ 225). Z przystanku autobusowego trzeba iść w kierunku portu i skręcić w lewo rzed supermarketem „OK”. Następnie skręcić w prawo przy znaku „Jugendherberge”. Schronisko ma przyjemną, wiejską atmosferę i oferuje noclegi w swych omkach i pokojach łazienki znajdują się przeważnie w odrębnym miejscu. Recepcja 19.00. Drzwi zamykane o 22.00. 16 DM, powyżej 26 lat 19,50 DM. Śniadanie wliczone w cenę.) W supermarkecie OK przy Spreestr. można nabyć odstawowe artykuły spożywcze (pn.-pt. 8.00-18.00, sb. 7.00-11.00).

COTTBUS (Chociebuż) ottbus (łużycki Chociebuż) w przeważającej części wygląda jak stare miasto łókiennicze, którym w rzeczy samej jest. Jedynie stare place miejskie wokół Berlinerstr. zachowują wygląd typowy dla miejscowości Spreewaldu w zachodniej :ego części. Nadbrzeże rozciąga się wzdłuż śródmieścia do Schloß Branitz, starego mku o żółtej elewacji i wspaniałym parku. W jego krajobrazie wyróżniają się średniej wielkości piramidy, co wydawać się może dziwne dopóki nie dowiemy się o przebywającym tutaj w połowie XIX w. egiptofilu Hermannie von Pück- ler-Muskau. Obecnie piramidy porośnięte są dzikim winem, a jedna z nich zdaje się pływać pośrodku zamkowego jeziora.

Cottbus, miasto nad Sprewą, z bezpośrednim połączeniem kolejowym z Berlinem oraz połączeniami autobusowymi z Burg i innymi osadami, stanowi wspaniały punkt dla rozpoczęcia wypraw po Spregiemwaldzic. Dworzec autobusowy znajduje się w odległości 15 min piechotą od dworca kolejowego. Trzeba przejść przez most na Bahnhofstr. i skręcić w prawo w Mareinstr. Biuro turystyczne przy Berlinerstr. la